.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:
موساد برای انتقام از من، فرزندم را ترور کرد
شمال نیوز:پنج ماه از مرگ مشکوک فرزند محسن رضایی می گذرد و هنوز علت اصلی این ماجرا مشحص نشده است. محسن رضایی این ماجرا را یک ترور می داند و آن را به موساد نسبت می دهد و علت ان را انتقام جویی از فرمانده دوران دفاع مقدس می داند.
موساد برای انتقام از من، فرزندم را ترور کرد شمال نیوز:دکتر محسن رضایی به عنوان یک فعال سیاسی در بسیاری از کنش های تاریخ پس از انقلاب ایران حضور فعال داشته است. در آخرین روزهای سال در گفتگویی به دوران جنگ، وضع اقتصادی، انتخابات و مرگ مشکوک فرزندش پرداخته است.

امسال برای رضایی سال پر فراز نشیبی بود که شاید بزرگترین و متاثرکننده ترین آنها مرگ مشکوک فرزند ارشدش در خارج از کشور بوده، این در کنار حضور جبهه وابسته به او در انتخابات مجلس و پیش بینی های مهم وی در سال 90 این سال را برای او سال ویژه ای کرده است.

دکتر رضایی در گفتگویی نوروزی با روزنامه جوان به سوالات مختلفی از دوران جنگ و سال های پس از آن، چهار ده سال حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تدوین سند چشم انداز، احتمال وقوع جنگ، تحولات سوریه و سرنوشت پرونده فرزندش سخن گفته است. و در پایان وعده داده با انتشار خاطراتش در آینده نزدیک، پشت پرده بسیاری از اتفاقات و رخدادهای تاریخ جنگ و پس از جنگ را روشن کند.

جریان سوم رضایی

آغاز دوران اصلاحات همزمان با کناره گیری محسن رضایی از فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور در عرصه سیاست ایران بود. اتفاقی که برخی از آن به عنوان تلاش برای شکل گیری جریان سوم در دامان انقلاب یاد می کنند و شکل نگرفتن این رخداد را نشان شکست رضایی در جریان سازی می دانند. اما خود رضایی اقدام برای تحول فرهنگی و اقتصادی را دلیل اصلی خروج خود از سپاه می داند و می گوید: معتقد بودم که نباید از ابزار نظامی برای این ایده استفاده کرد و اولین مساله ای که طرح کردم نهضت فرهنگی بود و چندين هدف داشتم. اما در خصوص اینکه در جریان سازی موفق بوده یا خیر به میزان امکاناتی که در اختیار داشته خوب عمل کرده است. بی شک یکی از این امکانات در دست داشتن قدرت است. اکثر جریان های حاکم در کشور، چه دوم خرداد و چه سوم تیر پس از به قدرت رسیدن و در دست گرفتن اداره اصحاب رسانه توانستند گفتمان خود را در جامعه غالب کنند.

رضایی می گوید: البته بنده چندان اعتقادي به جنبش سیاسی ندارم و قائل به تاثير گذاري از طریق قدرت هستم.

رضایی: نقش زيادي در تدوين سياست‌ها و چشم انداز‌ها داشته‌ام.

حضور چهارده ساله محسن رضایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام وی را به یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار این نهاد مهم تصمیم ساز و مشورتی کشور بدل کرده است. شاید یکی از مهم ترین دستاورده های مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال های اخیر تدوین سند چشم انداز بیست ساله کشور بود. رضایی بیش از آنکه خود را در شکل دهی یک جریان سیاسی یا همان جریان سوم در سپهر سیاست کشور تاثیرگذار بداند به تاثیر خود در شکل دهی فضای سیاست گذاری کشور با تدوین سند چشم انداز اشاره می کند.

"در مجموع در پاسخ به سوال شما كه من تا چه حد در زمينه ايجاد يك جريان جديد موفق بودم، بايد گفت كه با توجه به امكاناتي كه در اختيار من بود، موفقيت‌هاي بسيار خوبي را كسب كردم. ما در سياست گذاري، چشم انداز آينده ايران را طراحي و در اختيار مقام معظم رهبري قرار داديم و ايشان اين چشم انداز را امضا فرمودند. امروز نيز شاهد هستيم كه هر موضوعي در كشور مطرح مي‌شود، همه مي‌گويند بايد در راستاي سند چشم انداز 1404 باشد. خیلی ها در تدوین این سند دست داشتند ولی من براي اولين بار اين موضوع را خدمت حضرت آقا طرح كردم و آقا هم فرمودند كه اين يكي از گمشده‌هاي است كه بايد در كشور دنبال شود و جاي اين گمشده در مجمع تشخيص است. سپس ايشان موضوع را به مجمع ابلاغ فرمودند. البته بنده نمي‌خواهم بگويم كه همه سند چشم انداز را من طراحي كرده‌ام اما واقعيت اين است كه نقش زيادي در تدوين سياست‌ها و چشم انداز‌ها داشته‌ام."

ترور احمد، انتقام موساد از من بود

در میانه آبان ماه امسال پسر ارشد محسن رضایی در دبی به طرز مشکوکی جان باخت. گرچه پلیس امارات درباره مرگ احمد رضایی چند گزارش متفاوت داد؛ اما پیگیری های خانواده رضایی بر سر این پرونده همچنان ادامه دارد. محسن رضایی چهار احتمال را برای جان باختن فرزندش مطرح می کند. اول از اینکه وی خود کشی کرده باشد. موضوع دوم ترور توسط منافقین بوده، احتمال سوم ترور توسط سازمان سیا و احتمال چهارم ترور توسط سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، موساد بوده است. رضایی سه فرضیه اول را رد شده می داند و می گوید علائم و اسنادی وجود دارد که این ترور توسط موساد صورت گرفته و آمریکایی ها هم اطلاع داشتند. آنها اما منتظرند تا پرونده تحقیقات تکمیل شود. اما اینکه موساد از ترور احمد رضایی چه سودی می برد از نظر رضایی بیشتر به یک تسویه حساب با فرمانده جنگ ایران می ماند.
"این کار را موساد برای انتقام گیری از من به خاطر دوران فرماندهیم در سپاه و اقداماتی که من در تشکیل حزب الله و حماس انجام داده ام، انجام داده است. در این خصوص اسنادی به دست ما رسیده اما هنوز به یقین کامل نرسیده ایم اما فرضیه انتقام گیری توسط موساد، فرضیه بسیار قویی است."

اقتصاد بیمار و پیش بینی رضایی

امسال سال نواسانات عجیب و غریب نرخ ارز بود. اتفاقی که اقتصاد کشور را در شش ماهه دوم سال به شدت تحت تاثیر قرار داد. محسن رضایی و جمعی از اقتصاد دانان کشور در خرداد ماه امسال این ماجرا را پیش بینی کرده بودند و طی نامه ای به رئیس جمهور هشدار داده بودند که در صورت نیندیشیدن تدبیری مناسب ممکن است اقتصاد در ماه های اتی دست خوش تحولاتی شود.

"در خصوص بازار ارز و دلار هم با تیمی از دوستان به این نتیجه رسیده ایم که در آن جلسه آقای دانش جعفری، آقای مجید قاسمی و تعداد دیگری از دوستان حضور داشتند که ما وضعیت تحریم ها و وضعیت ارزی کشور را تحلیل کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به سوی یک تنگنای تجاری در حال حرکت هستیم. احتمالات ما هم برای دوره دی و بهمن بود که درست بود. متاسفانه مجریان پیش بینی خوبی نداشت و شاهد بودیم که مجلس و هم دولت غافلگیر شدند."

پیش بینی که به وقوع پیوست. رضایی بزرگترین مشکل برسر راه اقتصاد کشور را غیر مردمی شدن آن می داند:

"به نظر من، سياست‌هاي اصل 44 به تعبير مقام معظم رهبري، يك انقلاب اقتصادي است و حرف اصلي آن هم اين است كه مردم به عرصه اقتصاد بيايند. چگونه ما توانستيم كه دفاع از كشور را مردمي كنيم ولی در مردمي كردن اقتصاد موفق عمل نكرده‌ايم؟ دولت آقاي احمدي نژاد در تدوين آئين نامه ها و تشكيل ستاد اصل 44 فعاليت زيادي كردند اخیرا گزارش خوبی از خصوصی سازی هم ارائه کردند ولی هنوز يك برنامه جامع در اين زمينه از سوي مجلس و دولت وجود ندارد، ما نيازمند تحرك بيشتري در اين حوزه هستيم. به عقيده من تمامي قوا بايد در اين زمينه فعاليت بيشتري كنند و مقابله با فسادهاي اقتصادي نيز بايد به موقع صورت گيرد."

احتمال وقوع جنگ و ماجرای سوریه

گرچه پیش بینی اقتصادی امسال رضایی جامه واقعیت پوشید اما یکی دیگر از پیش بینی های او در خصوص حوادث منطقه بود:
"رويارويي كشور ما با غرب در حوزه اقتصاد است، بنابراين احتمال وقوع درگيري نظامي بسيار پائين است. اسرائیل مدتها است که به دنبال شناسایی محیط ایران برای حمله نظامی است اما عوامل بازدارنده ای که در کشور وجود دارد تا امروز اسرائیل را ناکام کرده است؛ اما چنین خواسته ای در میان سران رژیم صهیونیستی وجود دارد."

اما یکی از مسائل تعیین کننده در احتمال وقوع جنگ تعیین تکلیف ماجرای سوریه است. چنان که رضایی هم سوریه و حزب الله را خطوط قرمز ایران در منطقه می داند.

"به عقيده من ايران ابزار فراواني براي دفاع از سوريه دارد. ايران بدون شك از سوريه حمايت خواهد كرد و خط قرمز ما در منطقه سوريه و حزب الله است و قطعا كوتاه نمي‌آئيم. البته لزومي هم ندارد كه به جنگ كشيده شويم."

عملکرد مجمع و حاشیه های آن

چهارده سال از حضور رضایی در مجمع تشخیص مسلحت نظام می گذرد و هفته پیش این حضور با حکم رهبری به مدت پنج سال دیگر هم تمدید شد. رضایی عملکرد مجمع را در حل و فصل مشکلات و بن بست های نظام را فارغ از حواشی سیاسی ان مناسب و قابل توجه می داند. اما حواشی پر شمار مجمع در سال های اخیر خصوصا پس از 88 چیزی نیست که از دیدرس رضایی مخفی بماند. حواشی که یک سر آن احمدی نزاد و سر دیگر آن هاشمی رفسنجانی بود. تا جایی که احمدی نژاد نزدیک به دو سال و شش ماه است که در جلسات مجمع شرکت نمی کند. رضایی ریشه این حاشیه ها را در سال 84 و رقابت انتخاباتی هاشمی و احمدی نژاد می داند:

ريشه اين موضوع به انتخابات سال 84 مربوط مي‌شود و اين موضوع ادامه پيدا كرد. من نمي‌خواهم يك طرفه قضاوت كنم و بگويم كه تمامي اين مسائل مربوط به دولت بوده بلکه افرادي هم در مجمع تشخيص در اين ارتباط نقش داشتند.

جام زهر، آری یا نه!

یکی از اتهاماتی که در سال های اخیر محسن رضایی را نشانه گرفته است تاثیر او در پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام است. اتفاقی که از سوی امام به نوشیدن جام زهر تعبیر شده است. محسن رضایی از بی اعتبار کردن نسل اول انقلاب در سال های اخیر دل پر خونی دارد. خاصه اینکه این اتفاقات پس از سال 88 شدت بیشتری گرفته است. اشاره مخالفان رضایی به نامه ای است که او در سال های پایانی جنگ خطاب به رهبر انقلاب نوشته و درخواست تجهیزات زیادی برای ادامه پنج ساله جنگ کرده و از آنجایی که امکان تعمین این تجهیزات در سال های جنگ برای ایران وحود نداشته حضرت امام مجبور به پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر شده است. رضایی کسانی را که مدعی این ماجرا هستند را بی اطلاع از اوضاع احوال جنگ می داند:

كساني كه اين حرف را مي‌زنند، يا جهل دارند و جنگ را نمي‌فهمند. مثلا به خودشان اجازه نمي‌دهند كه يك كار پژوهشي درباره جنگ انجام دهند و هیچ کدام از آنها نامه مرا نخوانده اند نامه های قبلی را هم نمی دانند البته برخی هم به خاطر قدرت طلبي اين ادعاها را مطرح مي‌كنند. کاسبان سیاسی هستند که از طریق تخریب انقلاب و امام به کسب قدرت سیاسی می پردازند. اگر اين حرف را ضد انقلاب بزند ما آن را طبيعي مي‌دانيم چراكه ضد انقلاب هميشه به دنبال تضعيف اركان نظام از جمله امام بوده است. واقعيت اين است كه امام تصميم گرفت و چيزي به ايشان تحميل نشد.

رضایی معتقد است امام در دوران قدرت ایران جنگ قطعنامه را پذیرفت و این حرف که امام تحت فشار او و سایرین مجبور به پذیزش قطع نامه شده است یا ناشی از جهل آنهاست و یا غرض و مرض سیاسی پشت آن پنهان است:

من هميشه به اينها پاسخ داده‌ام. امام زماني كه قطعنامه را پذيرفت، جنگ به اتمام نرسيد. قطعنامه 598 در تير ماه پذيرفته شد و آتش بس در اواخر مرداد ماه اجرايي شد. در اين ميان چندين عمليات صورت گرفته و امام در اوج قدرت ما، مانع از ورودمان به عراق شد. پس چه طور مي‌توانيم اين موضوع را به جام زهر تعبير كنيم؟ جالب است كه امام در شهريور ماه همان سال فرمودند كه من لحظه‌اي در اين جنگ پشيمان و نادم نيستم. بنابراين مشخص است كه عده‌اي فقط يك سويه به سخنان امام نگاه مي‌كنند و توجهي به ديگر سخنان ايشان ندارند یعنی به ناسخ و منسوخ بودن توجهی ندارند. منسوخ ها را قبول می کنند ولی ناسخ ها را نفی می کنند.

کتاب خاطرات محسن رضایی

در این سالها بسیاری از بزرگان و نسل اولی های انقلاب اقدام به انتشار خاطرات خود کرده اند. اتفاقی که در این سال ها منجر به روشن شدن بسیاری از زوایا و خفایای تاریخ انقلاب ایران و سال های پس از ان شده است. بی شک خاطرات محسن رضایی که هشت سال پر فراز و نشیب را در دوران دفاع مقدس به عنوان فرمانده جنگ پشت سر گذاشته است گنجینه ای غنی از خاطرات و روشن کننده بسیاری از ابهامات این سال هاست. رضایی در خصوص انتشار کتاب خاطراتش می گوید:

من دو دليل براي عدم انتشار خاطراتم دارم. اول از همه معتقد بودم كه خاطرات من بايد جزو آخرين خاطراتي باشد كه منتشر ‌شود و اگر پس از مرگ من باشد، بهتر است. در عين حال من به اندازه كافي يادداشت و صحبت از دوران جنگ دارم و نوارهاي ضبط شده بسياري هم اكنون در مركز اسناد سپاه و اسناد شخصي من وجود دارد كه پس از مرگم هم مي‌تواند تبديل به خاطرات شود. البته پس از اينكه ديدم سال ها گذشت و هنوز خداوند متعال شهادت را نصيب من نمي‌كند و البته شاهد تحريف‌هايي در دفاع مقدس هم بودم كه بسيار ناراحت كننده است. به همين خاطر تصميم گرفتم تا خاطرات خود را تدوين و به صورت كتاب منتشر كنم.

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

محسن رضایی یک بار در سال 84 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که پس در شب انتخابات از کاندیداتوری انصراف داد. پهار سال بعد اما در انتخابات معروف سال 88 به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرد. غیر از این ایشان یک بار هم برای انتخابات مجلس ششم نام نویسی کرده بود. اکنون این پرسش وجود دارد که آیا رضایی برنامه ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دارد؟

بنده هنوز برنامه ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ندارم. در خصوص مجلس هم، دوستانی هستند که بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند و این موضوع کفایت می کند. من بیشتر ترجیح دادم که دوستانم را تشویق کنم که بروند و در انتخابات مجلس شرکت کنند و از جبهه ایستادگی حمایت می کنم.

رضایی و احمدی نژاد

گرچه رضایی و احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم رقیب بودند؛ ولی رضایی از روابط خوب میان خود و رئیس جمهور سخن می گوید:

من هر کمکی از دستم بر بیاید به آقای احمدی نژاد و دولت انجام خواهم داد با دولت های دیگر هم همینطور بوده است، کمک به دولت کمک به مردم است. البته من با جریانات انحرافی از سال 1350 تا کنون مبارزه کرده ام. ایشان از من نظر خواسته و من هم نظر و پیشنهاد خود را به آقای احمدی نژاد می دهم. ایشان هم به بعضی عمل کرده اند و به بعضی های دیگر هم عمل نکرده اند.
استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 27 اسفند 1390
عالي بود احسن
ببوی 2 28 اسفند 1390
حزب الله توسط محتشمی پور ایجاد شد حالا ایشان می گویند هم حماس و هم حزب الله کار دستی ایشان بود... واقعا که.. پس خود آن مجاهدان آدم های بیغی هستند که منتظر برادر محسن هستن....
ببوی 3 28 اسفند 1390
به ایشان بگوئید خدمتی که ایشان به استکبار در ادامه جنگ بعد از خرمشهر کردند را ملت هیچ وقت فراموش نمی کند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.